Waarom zijn de echte broodbak blikken zwart van kleur??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.6K

Antwoorden (3)

Blauw plaatstaal is het beste, hoewel dit plaatmateriaal steeds vaker wordt vervangen door andere staalsoorten, geleidt de warmte het best. Alu-steel is op dit moment de meest gebruikte variant. Bij Alu-steel moet de buitenzijde van het bakblik wel zwart gemoffeld zijn, want anders kan het reflecteren van warmte ook een ongelijkmatige kleur tot gevolg hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de praktijk is gebleken dat de donkere gekleurde bakvormen in een elektrische oven en lichtgekleurde in een gasoven het beste resultaat geven. Zwarte bakvormen laten de warmte heel goed door, waardoor het gebak een mooi gelijkmatig uiterlijk heeft.
Bovendien laten zwarte bakvormen het gebak ook makkelijker los.
amc
12 jaar geleden
Zwart neemt de warmte beter op en houdt het ook langer vast. Dit is van belang voor het bakproces omdat anders het brood niet overal gelijktijdig gaar wordt.